.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روستای سادات "سنگتراشان" محروم از حداقل امکانات زندگی

مردم روستای سنگتراشان ساری در پنج کیلومتری مرکز مازندران از حداقل امکانات فرهنگی، عمرانی و ورزشی محروم بوده و این روستای متبرک به سادات آل عبا به دلیل عدم حمایت مسئولان، دارای بالاترین نرخ بیکاری در منطقه است.

به گزارش مهر، مازندران استانی با پیشنیه تاریخی و روستاهایی به قدمت حدود هزار ساله، به مامنی برای ارادتمندان آل عبا و سید و سالار شهیدان تبدیل شده است.
ایام سوگواری سید و سالار شهیدان بهانه ای شد تا به اتفاق معاون سیاسی، فرهنگی و امنیتی استانداری و برخی مسئولان شهرستان ساری در جمع عزاداران حسینی روستای سنگتراشان ساری که قدمتی بیش از 700 ساله دارد به این روستا عزم سفر کنیم.

روستایی در نزدیک مرکز ساری و جنوب شهر که از کمترین امکانات عمرانی، فرهنگی، رفاهی و ورزشی برای جوانان منطقه در طول سی سال انقلاب اسلامی برخوردار بوده است.

این روستا که به همت مردم منطقه اکنون دارای اماکن فرهنگی نظیر کانون قرآن و سالن کشتی است در دامان خود قهرمانان و پهلوانانی را پرورش داده است.

پس از حضور در جمع عزاداران حسینی روستای سنگتراشان جمعی از اعضای شورای روستا از معاون استاندار خواسته تا در جلسه ای جداگانه به بیان مشکلات منطقه بپردازند و معاون استاندار نیز در همان زمان و با روی گشاده از این درخواست مردم استقبال کرد.


عکس تزیینی است

این جلسه که پس از بازدید حدود نیم ساعته معاون استاندار و رئیس اداره اوقاف ساری از نقاط مختلف روستا صورت گرفت در ساعت 21 شب آغاز و تا حدود 24شب ادامه داشت. قرار بود در این جلسه اعضای شورا به بیان مشکلات بپردازند ولی برخی ریش سفیدان و جوانان محل نیز نقل محفل بودند.

هاشمی از اهالی محل و از ریش سفیدان که اطلاعات دقیق تر و احاطه بیشتری نسبت به مشکلات منطقه داشت در سخنانی به تاریخچه این روستای متبرک به نام حضرت علی بن موسی الرضا(ع) اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ملک سنگتراشان در سال 923 هجری قمری توسط بانویی وقف ساکنان شده است به شرطی که عشری از عواید حاصله در روستا صرف امام رضا(ع) شود.

آستان قدس مدعی ملک سنگتراشان است

هاشمی با اشاره به اینکه وقف واقف هر ساله توسط مردم محله انجام می شود اظهار داشت: علیرغم وجود اسناد و مدارک وقفی، آستان قدس رضوی مدعی تمام و کمال وقف این روستا شده و تمامی اسناد را از ید دادگاه خارج می داند.

وی با بیان اینکه شواهد و قرائن مبین این است که رای دادگاه علیه آستان قدس صادر شود افزود: در صورت بی عدالتی و رای به نفع آستان قدس رضوی، مردم سنگتراشان بی خانمان و فاقد ملک می شوند.

وی افزود: متاسفانه آستان قدس نیز مدعی مالکیت جنگل های حاشیه روستاهای اطراف بخش کلیجان رستاق نیز شده است.

هاشمی با بیان اینکه مردم این منطقه فاقد ملک هستند افزود: موقوفات آستان قدس جنبه ملکی دارد.

یکی دیگر از ساکنان روستای سنگتراشان نیز از مشخص نبودن سرحدات روستای سنگتراشان با روستای همجوار ترم خبر داد و گفت: متاسفانه علیرغم گذشت حدود 9.5 سال از آغاز تهیه طرح هادی روستای سنگتراشان، بنیاد مسکن مازندران هیچ اقدامی برای اجرای این طرح که به خودی خود بیش از 70 اشکال دارد صورت نداده است.

وی در ادامه از معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران خواست تا با تعیین کارشناسان خبره نسبت به مشخص شدن سرحدات روستای سنگتراشان با روستاهای اطراف مطابق تقسیمات کشوری اقدام کند.

دهیار روستای سنگتراشان همچنین از اتمام تاریخ مصرف اجرای طرح هادی این روستا تا سه ماه آینده خبر داد.


ورودی روستا به جاده مرگ تبدیل شده است

یکی دیگر از اعضای حاضر در جلسه بررسی مشکلات روستای سنگتراشان ساری که به واسطه از دست دادن دو تن از نزدیکانش بر اثر تصادف و نامناسب بودن جاده ورودی روستا غضبناک بوده است در سخنانی گفت: راه ورودی به روستای سنگتراشان و پیچی کلا به واسطه عدم ایمنی مناسب نظیر گاردیل همواره به جاده مرگ تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه دو تن از نزدیک ترین افراد خانواده خود را در جریان تصادف در این جاده از دست داده است افزود: در یکسال گذشته بیش از 10 فقره تصادف منجر به قتل در این جاده گزارش شده است.

این ساکن روستای سنگتراشان با اشاره به اینکه مسئولین راه و ترابری مازندران چندین دفعه برای رفع مشکلات این حوزه به منطقه آمده و فقط وعده دادند گفت: احداث پل زیرگذر بسیاری از مشکلات منطقه را رفع خواهد کرد.

نرخ بیکاری در سنگتراشان بالا است

عضو شورای روستای سنگتراشان نیز در ادامه با اشاره به اینکه طی سی سال از پیروزی انقلاب، تمامی فعالیت های فرهنگی، ورزشی و عمرانی روستا با کمک و خودیاری مردم صورت گرفته است افزود: علیرغم وجود سه تیم والیبال، 90 کشتی گیر و چندین قهرمان تکواندو، هیچ سالن ورزشی در این منطقه برای مردمان روستا وجود ندارد و سرانه فضای ورزشی در این روستا از تمامی روستاهای استان پایین تر است.

وی با بیان اینکه این روستا دارای 500 خانوار ساکن ثابت هستند اظهار داشت: مردم روستا بسیاری از مشکلات مربوط به حوزه آب، برق و گاز را خودشان رفع و فقط می خواهند از اعتبارات تامین سالن ورزشی سفر دولت بهره مند شوند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران در این جلسه که رئیس اداره اوقاف ساری وی را همراهی می کرد در تماس های تلفنی جداگانه با رئیس دادگستری ساری و مدیران کل راه و ترابری و تربیت بدنی مازندران خواستار رفع این مشکلات از سوی مسئولان مرتبط در اسرع وقت شده است.

ابراهیمی همچنین به مردم روستا قول داد ظرف یکماه آینده نسبت به آغاز عملیات اجرایی سالن ورزشی روستای سنگتراشان ساری با مساعدت مردم و دولت اقدام کند.

مردم روستای سه هزار نفری سنگتراشان ساری، هشت شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کردند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

تقی 5 دي 1389
خدا قوت معاون شاید شما کاری برای این روستا انجام دهید انشاالله
داود 6 دي 1389
با سلام و خسته نباشید به اهالی محترم روستای سنگتراشان خواهشمند است در این طرح ازاد سازی وقف روستا دست در دست هم دهیم و به حول قوه الهی این مشکل برطرف گردد..زنده باد سنگتراشان و سنگتراشانی
سیدکاظم حسینی 4 شهريور 1390
سلام خسته نباشیدبه تمام بچه محلی های عزیزدوست داشتنی سنگتراشان تنهاروستای هست که همت وازخودگذشتگی وهمکاری درانهاوجودداردهمیشه ودرهمه حال به یاری همدیگرمیشتابند.مسئولین موقع انتخابات وکارهای خودشان به این محل می ایندوقول قرارهایی می دهندهرموقع که مشکلشان حل شدپشت سرشان رانگاه نمی کنند
ج ه 26 آبان 1390
با سلام خدمت هم محلی های مسئول با توجه به اینکه سالیان درازی در مسئولیتهای مختلف کشوری و لشگری ایفای نقش مینمایید اما دریغ از یک نیم نگاه جدی به محل و نسل جوان آن باید افسوس خورد... و شما باید به فکر عاقبت خویش باشید نه به فکر مال و ثروت اندوزی..... کمی هم به فکر قشر ضعیف و جوانان بیکار باشید چرا باید ما در مجاورت رودخانه تجن باشیم و یک شرکت تعاونی هم نداشته باشیم و تمام سرمایه شن و ماسه این محل به جیب دیگران رود کمی هم به فکر بازنشسته های امروز باشید که برای خود کسی بودند و الان به چه وضعی افتاده اند....
س.ی 4 مهر 1394
باسلام
با قدمت و شهید پرور بودن این روستا هیچ نوع امکانات رفاهی برای اهالی روزستا در نطر گرفته نشده.
حق این روستا این نیس والا

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.